Motiveren-stimuleren-hoop

Voor wie?
Voor alle jongeren

  • met een diagnose autisme, gesteld door een multidisciplinair team
  • met meer nood aan structuur en ondersteuning

Onze visie

Binnen onze school motiveren wij jongeren om actief deel te nemen aan hun eigen ontwikkelingsproces.
We stimuleren hen om na te denken over hun eigen mogelijkheden om zo een realistisch zelfbeeld te ontwikkelen.
We bieden hoop op persoonlijke groei en een toekomst met mogelijkheden.

puzzel mannetjes

Autismewerking/doelgroep

Opleidingsvorm 1

  • Autismevriendelijke aanpak door zorgvuldig uitgewerkte structuur en organisatie binnen elke klasgroep
  • Centraal: trainen en onderhouden van activiteiten algemeen dagelijks leven (ADL)
  • Diverse ondersteuningsmogelijkheden zorgen ervoor dat we preventief en stressreducerend werken
  • Brugklas waar de motorische basis– en arbeidsvaardigheden worden ontwikkeld zonder prestatiedruk

Opleidingsvorm 2

  • Tweeledige autiwerking: separaat en geïntegreerd
  • Ontwikkelen van een stevige basis aan socio-emotionele en cognitieve vaardigheden voor maximale integratie in de maatschappij
  • Differentiatie naar de mogelijkheden en kwaliteiten van de jongere
  • Visie praktijkvakken is gebouwd op de pijlers van de RUWARD-test: door een uitgebreide screening worden de
    trainbare handvaardigheden in kaart gebracht en wordt er gewerkt op maat van de jongere

Opleidingsvorm 3

  • Geïntegreerde autiwerking om de integratie in het gewone arbeidscircuit te realiseren
  • Vaardigheden, kennis en persoonlijke identiteit staan centraal
  • Individuele begeleiding op maat door de auticoach waardoor de jongere tijdig kan voorbereid worden op nieuwe leerervaringen (stage, werkplekleren…)

Wat hebben we te bieden?

  • Auticoach
  • Autismecoördinator
  • Multidisciplinair team: logopedist, ergotherapeut, psycholoog, orthopedagoog, kinesist, verpleegster en specifieke leerlingbegeleiding
  • Leerkrachten met een gespecialiseerde opleiding rond werken met jongeren met autisme
  • Stappenplannen op maat van de jongeren
  • Aangepaste onderwijsmiddelen: smartboard, digitale boeken, tablets, time-timer, prikkelreducerende leeromgeving
  • Onderzoekscentrum RUWARD (uniek binnen Limburg)
  • Expertise door samenwerkingsverbanden met Autisme Limburg, SEN vzw, VVA, Autisme Centraal, UCLL en PXL

Samen laten we de puzzel kloppen!

gewoon uniek