Opleidingsvorm 1
Dit is onderwijs tot sociale aanpassing en heeft tot doel een sociale vorming te geven die leidt naar integratie in een beschermd leefmilieu.
In deze opleidingsvorm beogen de leeractiviteiten vooral het ontwikkelen van de zelfredzaamheid, de communicatiemogelijkheden, de senso-motoriek en de sociale vorming van de leerlingen. Deze opleidingsvorm omvat minstens vier leerjaren.
Voor iedere leerling wordt de duur ervan bepaald door de klassenraad bijgestaan door de instelling gelast met de begeleiding (CLB).
Als de jongere de school verlaat, heeft deze recht op een op een attest maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving met ondersteuning of een attest maatschappelijk functioneren en participeren in een omgeving met ondersteuning en arbeidsdeelname in een omgeving met ondersteuning.
SBSO De Dageraad organiseert OV1 binnen de types 2,4 en 9. Leerlingen kunnen bij ons terecht van 13 jaar tot 21 jaar, met mogelijkheid tot twee verlengingen binnen OV1.
Thema's in OV1:
- Communicatie: Hoe druk ik mij uit?
- Bezigheden en motoriek: Hoe vul ik mijn vrije tijd in? Welke arbeidsvaardigheden kan ik?
- Socialisatie en attitudes: Hoe gedraag ik mij?
- Zelfredzaamheid: Wat kan ik alleen?
Communicatie: hoe druk ik mij uit?
Op spelende en attractieve wijze de verstandelijke ontwikkeling en het inzichtelijk vermogen vergroten
Brede communicatie: Ontwikkeling van taal, verbaal en non-verbaal (bv SMOG, dagritme-kaarten)
Functioneel tellen
Lezen: aanleren van visuele en sociale woordenschat (herkennen van pictogrammen, signaalwoorden...)
Bezigheden-motoriek
- Psycho-motoriek
- Muziek: tonen van emoties
- Zwemmen
- Hippotherapie: therapeutisch gebruiken van het paard om specifieke bewegingsfuncties bij de ruiter te behandelen en dit onder deskundige begeleiding
- Handwerken: eenvoudige borduursteken...
- Sport en spel
- Kunst: door middel van creativiteit hun emoties en gevoelens uiten
- Taakdozen met activiteiten op maat
Socialisatie-attitudes: Hoe gedraag ik mij?
- Het aanleren van een aantal gedragsregels
- Uitstappen
- Winkelen
- Verkeersopvoeding
- Socio-culturele activiteiten
- RSV
Zelfredzaamheid: wat kan ik alleen?
- Eetgewoonten
- Hygiëne
- Huishoudelijke activiteiten
Toekomst: Wat na school?
Mogelijke opvangvoorzieningen:
- Dagcentrum (zinvolle dagbesteding waarbij getracht wordt hun zelfredzaamheid te behouden en te bevorderen)
- Tehuis voor niet-werkenden: bezigheidstehuis of nursingtehuis
- Vrijwilligerswerk
- Begeleid werken